zondag 10 november 2024
Tijdstip: 10 uur
Bij de dienst van 10 november 2024 in de Petruskapel Deze zondag vieren we in de Petruskapel het Heilig Avondmaal, de vreugdevolle gedachtenis van Gods genadig verlossingswerk, en een verlangend uitzien naar de toekomst. Want wij vieren deze tafel totdat Hij komt! Voorafgaand lezen we uit Daniël 6, 2-18 het verhaal over Daniël in de leeuwenkuil. Een verhaal over geloofsvertrouwen en de hoop die daarmee samenhangt. Hoop doet leven, zegt het spreekwoord. Wie hoop heeft kan veel, misschien wel alles, aan. En het vaste geloof in de beloften, door God gegeven, kan die hoop zoveel bodem geven dat een mens het grootste gevaar tegemoet kan zien. In de loop van de geschiedenis zijn er voorbeelden genoeg van mensen die hun hoop op God vestigden, en zo desnoods hun dood tegemoet gingen. Asia Bibi heeft in Pakistan 10 jaar in de dodencel gezeten. Beschuldigd van het beledigen van een profeet. Dat hoeft in die landen niet eens bewezen te worden om dodelijk te zijn. Ze had snel vrij kunnen komen wanneer ze bereid was geweest zich te ‘bekeren’ tot de Islam. Maar dat deed ze niet, omdat ze haar Heer en Heiland niet wilde verloochenen. Daniël bevindt zich niet direct in zo’n gevaarlijke omgeving, want koning na koning heeft via hem ervaren dat de God van Israël machtig is. Zijn kinderen bewaart, grote dingen doet. Uw God is de God der goden en de Heer der koningen, zo roept Nebukadnessar vol ontzag uit. Inmiddels is Darius aan de macht, en deze koning heeft een warm hart voor Daniël en zijn, voor hem, vreemde God. Maar het volk Israël bevindt zich wel in ballingschap, in Babylon. Bijna 50 jaar eerder werd de hele intellectuele bovenlaag vanuit Juda afgevoerd naar Babel. En sindsdien moeten ze de hoop levend houden ooit terug te keren. Zoals de Joden sinds de Diaspora elke Pesach besloten met de wens: volgend jaar in Jeruzalem. Zo wachtten de Joden hier, aan de oevers van de Eufraat, op verlossing en terugkeer. Omdat de Here God dat beloofd heeft. Daniël was geliefd bij koning Darius, en die wilde hem een nog hogere functie geven. Over het hele koninkrijk, zoals ook Jozef ooit. Dat wekt natuurlijk jaloezie op, dan komen de kwade machten in het geweer. Want de mogelijkheid om je te verrijken en onbeperkte macht uit te oefenen, dat trekt ook de verkeerde mensen aan. Het is niet voor niets dat wereldwijd de meeste regimes dictatoriaal zijn, rijkelijk voor zien van vriendjespolitiek. En zo zijn er mensen die proberen Daniël beentje te lichten. Maar bij Darius hoef je kennelijk niet met verhaaltjes aan te komen, en de regeerstijl van Daniël geeft geen reden tot klagen. Dan wordt het tijd voor vals spel. We herkennen dat in onze tijd ook. Misinformatie en leugens bereiden het voor en vleierij maken het af. Darius gelooft voetstoots dat alle topambtenaren, Daniël incluis, zo’n onzinnige maatregel aanbevelen. Terwijl er niemand was geconsulteerd. En zo wordt er een wet van Meden en Perzen uitgevaardigd. Dat je aan niemand iets mag verzoeken, anders dan aan de koning. Daniël bidt voor het open raam, voor iedereen zichtbaar. Hij bidt met het gezicht naar Jeruzalem. Niet omdat het gebed anders niet gehoord wordt, maar omdat die stad de hoop mede levend houdt. Volgend jaar in Jeruzalem. Daniël verloochent zij God niet en belandt zo in de leeuwenkuil. Daar strijdt hij met zijn aanvechtingen. Daar vecht Daniël met de kwade machten en krachten. Want in de Bijbel staan leeuwen voor het kwaad dat in de satan zichtbaar wordt. Redt mij uit de muil van de leeuw, smeekt de Psalmist. Petrus waarschuwt ons dat de duivel rondgaat als een briesende leeuw. Ook voor ons is er hoop sinds het verlossend kruiswerk van de Here Jezus en zijn glorierijke opstanding op die heerlijke Paasmorgen. Die hoop willen wij levend houden door zijn wederkomst in herinnering te houden aan de tafel waaraan Hij ons nodigt. H.I. Ambacht, 05-11-2024 ds. J.W. Schellingerhout | ||
terug | ||